Forum Kamera!Akcja
http://forum.kameraakcja.pl/

montaż materiału HDV
http://forum.kameraakcja.pl/viewtopic.php?f=45&t=3964
Strona 1 z 1

Autor:  leszczuk [ 21 Sie 2008, 09:52 ]
Temat postu:  montaż materiału HDV

jeden koleś w necie pisze tak (to odnośnie montowania w HDV):

Cytuj:
Jak powszechnie wiadomo, HDV to strumieniowy zapis w formacie mpeg. Cała filozofia polega na tym, że w dużej rozdzielczości zapisano informację, która nie potrzebuje aż tyle przestrzeni dyskowej, co inne HD, a mimo wszystko wygląda super fajnie. Jak zwykle cały problem tkwi w szczegółach... wyobraźmy sobie, ujęcie młodej matki spacerującej z wózkiem w słoneczny wiosenny dzień. Nasza bohaterka przechadza sie z lewa do prawa, kamera podąża za nią panoramując w tym samym kierunku. Nasze ujęcie trwa jakieś 15 sec. W interesującym nas formacie HDV lwia część informacji o obrazie została zapisana na początku ujecia. Nie wdając sie za bardzo w detale, powiedzmy że jakieś 3 pierwsze sekundy, to zapis całej informacj o obrazie, kolejne 12 sekund, bedzie już tylko zapisem różnicy pomiędzy pierwszymi 3 sekundami i całą resztą. Wyobraźmy sobie, że po wgraniu całego piętnasto sekundowego ujęcia zainteresowała nas, jako twórców filmu o młodej matce , tylko ostatnia część ujęcia i tniemy je, mówiąc kolokwialnie, w połowie. Zostajemy zatem w ręku z kawałkiem zapisu obrazu, składającego się głównie z zapisu, różnic informacji o luminancji i chrominancji a także niestety kodu czasowego, bo ten też nie jest zapisywany w sposób ciągły w formacie HDV lecz co jakiś tam interwał czasowy. Wobraźmy sobie teraz, że takich ujeć chodzących matek z wózkami w naszym filmie mamy z 1372. Tniemy je, miksujemy i składamy w nową układankę jak mamy tylko na to ochotę... i co? I naważyliśmy sobie niezłego piwa...procesor grzeje się twardziel nie wie w którą stronę ma suwać głowicami i obracać dyskami... jednym słowem wielki miszung!


inny gościu pisze coś takiego:

Cytuj:
the best thing to do is convert HDV into an I-Frame based video codec. There are several good choices for this, such as DVC Pro HD, the Apple Intermediate Codec, and Uncompressed 8 bit and 10 bit. Once the video is converted to one of these formats, editing becomes a lot easier. The computer doesn't have to work so hard decompressing the HDV video. I-frame based codecs don't require re-rendering when a cut edit is made. I-frame rendering is a lot less CPU intensive and many effects can be done in real-time and displayed on an external monitor. This means more streams of video can be combined on the screen in real-time.

The downside of converting video from HDV to another format is that it requires more hard drive space and it takes time to do the conversion. First the HDV video has to be captured to the computer and then converted to another codec. This conversion process can be very fast for codecs such as the Apple Intermediate Codec or Uncompressed HD, but DVC Pro HD will take much longer because the video must be re-sized to fit. While the HDV video file requires 14 gigabytes per hour of video, DVC Pro HD requires 4 times as much space for 1080i. Uncompressed HD requires as much as 500 gigabytes per hour. However, the cost of the extra hard drive space may be trivial compared to the amount of time and money you save in editing and post production.


moje pytanie: jak montowac HDV? konwertować na np. quick time (a jeśli tak, to czym?) czy nie konwertować i montować od razu jako HDV? rozumiem, ze po konwersji mamy format nienatywny, a materiał zgrany z kamery jako HDV to format natywny (MPEG)?

Autor:  juan_krk [ 21 Sie 2008, 10:21 ]
Temat postu: 

To już zależy na czym montujesz (jaki komputer, jaki program) i jaką obierasz drogę (np Avid ma opcję zgrywania w gorszej jakości i po zmontowaniu dogrywasz tylko odpowiednie fragmenty, które wykorzystałeś, renderujesz, robisz korekcję kolorów, etc; z kolei nowy Final Cut Studio 2 korzysta z takiego kodeka, że HD jest wielkości SD). Twoje decyzje montażowe...

Autor:  leszczuk [ 23 Sie 2008, 09:24 ]
Temat postu: 

czy mógłby mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić, o co chodzi z tym montażem klipow w HDV? gość, którego zacytowałem w pierwszym poście, pisze, że cała informacje o obrazie gromadzona jest na początku klipu, a wszystkie następne klatki to tylko zapis różnic. wnioskuje więc, że pierwsze klatki materiału HDV to klatki typu I-Frame, referencyjne, kluczowe, jak zwał tak zwał, reszta zaś stanowi sekwencje klatek typu P i B.

z kolei w przypadku materiału DV występują tzw grupy obrazów (GoP), czyli sekwencje liczące odpowiednio dla PAL i NTSC 13 i 16 klatek, z czego pierwsza i ostatnia to klatki kluczowe, wszystkie w środku to klatki typu B i P.

moje pytanie pozostaje ciągle w mocy: jaki to ma wpływ na montaż? nie posiadam materiału w HDV, dopiero przymierzam się do kupna kamery, stąd moje egzystencjalne rozterki. po prostu chciałbym wiedzieć, "jak to działa?" klipy DV mogę "ciąć przez środek" GoPów i nic się wielkiego nie dzieje.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/