AVID
(fot. AVID MC)
strona producenta
www.avid.com
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA :
Avid Technology - powstała w 1987 roku firma technologiczna będąca twórcą oprogramowania oraz sprzętu do nieliniowej edycji obrazu i dźwięku.
Najbardziej znanymi produktami firmy są Avid Media Composer oraz Avid Xpress DV.
Avid Media Composer to kompletny system profesjonalnej nieliniowej edycji wideo, który z racji swej prostoty i filozofii działania stał się standardem na światowym rynku edycji filmowej i telewizyjnej. Składa się on z zaprojektowanego specjalnie na potrzeby systemu sprzętu oraz oprogramowania. Stworzony "przez montażystów dla montażystów", zyskał wiele dowodów uznania, jak choćby statuetkę Oscara, którą w 1994 roku wręczono twórcom systemu w kategorii "Osiągnięcia Naukowe i Techniczne".
Pierwszym filmem który otrzymał statuetkę Oscara w kategorii montażu stworzonym za pomocą Avida był "Angielski Pacjent" z roku 1996. Zdobywcą nagrody jest Walter Murch.
Avid Xpress DV jest uproszczoną, wyłącznie programową wersją systemu, służącą do obróbki materiałów zapisanych w formacie DV. Interfejs programu jest jednak całkowicie zgodny z "dużym" Avidem.
Istnieje również darmowa wersja programu, Avid Free DV, posiadający wiele uproszczeń w stosunku do płatnych wersji programu.
WYMAGANIA PRODUCENTA POD SOFT AVID Xpress Pro HD :
-Workstation HP XW8200
- 2xCPU Xeon 3,4 GHz
- 2 GB RAM
- HDD 160 GB ( SYSTEM )
- grafika PNY Quadro FX 1300
- system operacyjny Windows XP Pro ENG
- 2x HDD SCSI 146 GB ( lub więcej )
- klawiatura AVID z kolorowymi klawiszami
WADY:
1. Producent daje gwarancję niezawodności systemu pod warunkiem, że soft będzie położony na dedykowanej stacji roboczej (opisana powyżej )lub złożonej we własnym zakresie o ile wykorzysta się zalecane na stronie producenta komponenty hardware a to kosztuje i to słono !!! ( aktualne ceny na stronie
www.avid.com )
2. AVID Xpress Pro HD wraz z dedykowaną stacją roboczą HP XW8200 oraz MOJO to wydatek około 40.000 zł
3. Darmowa wersja avid free dv jest bardzo uboga ( nie wypowiadam się więcej bo nie używałem ale może podobno bardzo zrazić do systemu )
4. Interface na pierwszy rzut oka mało przyjazny
5. Nie jest softem dla amatorów ( może odstraszyć i zniechęcić )
6. Początkującym obsługa może wydawać się toporna i mało intuicyjna
7. Brak oficjalnej polskiej instrukcji, a o polskim sofcie można zapomnieć
8. Zalecana jest praca na dwóch monitorach
9. Zalecana jest dedykowana kolorowa i opisana klawiatura ( ale bardzo przydatna )
ZALETY:
1. Nie ma problemów z zawieszaniem softu - bardzo płynna praca
2. Bardzo szybki
3. Praca w RT
4. Praca w trybie offline/online
5. Przystosowany do pracy we wszystkich formatach
6. Możliwość capturowania materiału w bardzo niskiej jakości nawet 3s co zwiększa pojemność dysku do nx100% ( np. wyjściowa pojemność dysku pozwala wprowadzić 23 h materiału w pełnej jakości po zmienieniu parametru można wprowadzić 150 h )
7. Współpraca z urządzeniami analogowymi i cyfrowymi, amatorskimi, professional i broadcast
8. Pełne sterowanie RS
9. Pełna współpraca z time codem
10. Bardzo duża liczba efektów i filtrów
11. Profesjonalny Color Corection
12. Wektroskop i oscyloskop
13. Bardzo dobrze rozbudowany panel do obróbki dźwieku
14. Pamięta przeliczony efekt ( np. po przecięciu przeliczonego efektu zwolnienie, zamrożenie itp. można go przeciągać, przesuwać itd. i nie traci się przeliczenia )
15. Duża ilość narzędzi edycyjnych
16. Bardzo zaawansowany program do napisów i animacji
MARQUEE TITLE
AVID 3D
17. Umiejętność pracy na podstawowej wersji pozwoli na swobodne poruszanie się po wersji najbardziej zaawansowanej
18. Kompatybilność z innymi softami klasy pro
19. Możliwość rozbudowy o dodatkowe urządzenia audio/video
20. Uwzględniona przez producenta potrzeba sprawnego ustawiania parametrów technicznych wizji i fonii pod wymogi emisji materiału w telewizji.
PODSUMOWANIE
Moim zdaniem system świetnie przemyślany. Nie trzeba być wybitnym znawcą informatyki by pracować na AVIDZIE. W pełni zaspakajający potrzeby i wymagania nawet najbardziej wymagających montażystów. Stanowi standard na rynku producentów audio-wizualnych. Jednak nim zacznie się na nim pracować warto mieć już jakieś doświadczenie w pracy na NLE. Wysoka cena systemu zmusza do przeliczenia czy inwestycja się opłaca - "ślubny klient " nie pozna na jakim systemie było montowane wesele, a tego typu uroczystości szybko nie spłacą maszyny.
Pozdrawiam