Cześć!
Dużo nadziei nie czuć
Jest smutno. Wygląda to bardziej jak fragment animowanej bajki niż kawałek życia.
Ale żeby było bardziej konstruktywnie:
Dobrze, że starasz się pisać obrazem, nie dialogiem. Może i nie było do kogo gadać ale były już i takie dziwolągi gdzie bohater gadał z rybką juh wie po co...
Cytuj:
Niektórzy przychodzą na świat, by żyć samotnie. Nie wszyscy się z tym zgadzają.
A bohater się z tym zgadza? Jeśli się zgadza to czemu jest smutny, czemu lecą mu łzy? Jeśli się nie zgadza to czemu nic nie zrobił, żeby to zmienić (albo nie widać że choćby próbował)? - tutaj jest pierwszy problem - bohater tak właściwie nic
nie robi, on tylko przeżywa. Film to akcja.
Wypunktuje szybko uwagi na przykładzie jednego fragmentu:
Cytuj:
Z nudów stuka palcami o stół, zamieniając przy tym niezręczne tykanie zegara w przyjemny rytm. Delikatnie rozgląda się po pomieszczeniu. Zauważa, że ogień w kominku przygasa, więc dorzuca drewno. Wstając skupia wzrok na zdjęciu na kominku. Fotografia przedstawia osobę o nadzwyczajnej urodzie. Delikatna różana cera wraz głęboko błękitnymi oczami i delikatnym, lecz cudownym uśmiechem uniemożliwia oderwanie wzroku od istoty bardziej podobnej do anioła niż człowieka. Wyraz twarzy mężczyzny świadczy o tym, że zatraca się w wspomnieniach.
1. dużo opisujesz - całkiem możliwe, że pisałeś już jakieś opowiadania. Tutaj musisz oszczędzać słowa. Scenariusz to same
konkrety2. pisz to co
widać i słychać - przyjemny rytm zegara? dla kogo przyjemny? stuka z nudów? Stukanie to
czynność, nuda to
odczucie. Skup się jedynie na czynnościach a scenariusz nabierze dynamiki.
3.
nie przynudzaj - opis dziewczyny (istoty?) ciągnie się i ciągnie. Skup się na
akcji. Pisz dla reżysera. Dla niego nie jest ważne czy ma cerę delikatną jak jedwab czy jak aksamit tylko że jest piękna.
4. Stroń od strony biernej!
5. Pisz tylko w czasie teraźniejszym. Zdarzyły Ci się teksty w stylu "mężczyzna uchwycił", "smutek zniknął".
6. Tam gdzie masz dużo przymiotników - spróbuj użyć jednego!
Popatrz jak można było napisać to samo krócej przekazując to samo.
Cytuj:
Stuka palcami. Ogień przygasa. Wstaje i dorzuca drewna. Jego oczy zatrzymują się na zdjęciu oszałamiającej piękności. Zamyka oczy.
Pamiętaj - każda scena ma w scenariuszu swój cel. Ma przekazać konkretne informacje. Ty masz je zapisać zwięźle.
Postaw się w roli reżysera - chciałbyś realizować scenariusz gdzie pisze "pokój z obdrapanymi ścianami, na podłodze leżą stare skarpetki i kawałki wczorajszej pizzy pepperoni, na oknach kawałki szaro-brązowej masy zatrzymują promienie słoneczne na zewnątrz budynku...", czy może "pokój - śmietnik", albo "gnój, chlew" - co bardziej działa na wyobraźnię reżysera? gdzie będzie miał większe pole do inwencji twórczej?
Ćwicz, ćwicz, ćwicz
Powodzenia!